Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl

Search
  • fitscore

Tips om de komende weken thuis te trainen

Door de Corona-maatregelen zijn alle sportclubs in Nederland verplicht gesloten. Hierdoor kan het een uitdaging zijn om fit te blijven gedurende de komende weken. Wij geven je hier tips om deze periode te overbruggen.


1. Volg onze online workouts

Wij hebben workouts voor thuis gemaakt en deze online gezet voor leden op www.fitscore.nl/blog. Deze workouts bestaan uit virtuele lessen zoals Yoga, Bodypump, Pilates van onze eigen instructeurs! We hebben workouts voor iedereen met verschillende niveaus.

Als het je niet lukt om deze workouts te vinden, of als je vragen hebt over de workouts of oefeningen, dan helpen wij je graag. Neem dan contact op via de mail met receptie@fitscore.nl of bel met 078 674 5666.


2. Wees creatief

Je kan allerlei huishoudvoorwerpen omtoveren tot trainingsmaterialen. Zo kan je bijvoorbeeld jerrycans, flessen water, gevulde tassen, schoonmaakmiddelen, of rugzakken gebruiken om je thuistrainingen een nieuwe dimensie te geven. Oefeningen die je normaal in de sportschool doet kan je op deze manier ook thuis proberen. We hebben een aantal workouts online gezet waarin we dit uitbeelden. Experimenteer met verschillende bewegingen en routines. Zo leer je je lichaam beter kennen en misschien kom je nieuwe leuke oefeningen tegen die je nooit eerder hebt gedaan, die je later altijd weer toe kan passen.


3. Maak gebruik van het lekkere weer

Deze week geven ze nog lekker weer op. Maak hier gebruik van door lekker een stukje te wandelen, hard te lopen of te fietsen. Mocht het nou toch slecht weer zijn, kan je altijd binnen nog traplopen. Dit is niet alleen een uitdaging voor het uithoudingsvermogen, maar ook train je hier je beenspieren erg goed mee. Als je zonder problemen je trap 10x op en neer kan bewandelen, doe dan een rugzak om en probeer het nog een keer. Succes met de spierpijn.


4. Maak optimaal gebruik van het trainingstempo

De snelheid waarmee je een herhaling uitvoert wordt ook wel ‘tempo’ genoemd. In de krachttraining is dit één van de kernfactoren wat een oefening succesvol maakt. Vooral als je doel spieropbouw is, is het uitzonderlijk belangrijk dat je je tempo controleert.

Sterker nog, de wetenschap is het erover eens dat een langzaam tempo bij het laten dalen (met de zwaartekracht mee) het meest effectief is om spiermassa op te bouwen. Dit is effectiever voor je spiergroei dan een zwaarder gewicht te kiezen en deze snel te laten dalen. Door langzaam te dalen staan je spieren langer onder spanning, waardoor er meer (microscopisch kleine) spierschade ontstaat. Hiervan moet het lichaam herstellen, waardoor er meer hypertrofie plaatsvindt (vergroting volume van spiercellen) en je dus grotere spieren krijgt.

Dit kan je ook in je workouts thuis toepassen! Laten we bijvoorbeeld een armbuiging nemen (Biceps Curl). Kies een object dat je ergens thuis hebt liggen, zoals bijvoorbeeld een rugzak of tas. Verzwaar dit door er flessen water, blikken soep of magazines in te doen. Ga vervolgens rechtop staan met gestrekte armen langs het lichaam, en met in één hand de gevulde tas. Buig je arm met tas daarna omhoog richting je schouder. Hou bovenin heel kort vast, en daal in 6 (langzame) tellen terug tot de armen weer gestrekt zijn op de beginpositie. Herhaal dit en je zal vanzelf je spierballen voelen branden.

Dit is een zware maar effectieve trainingsmethode die je de rest van je leven toe kan passen bij alle krachtoefeningen voor optimale resultaten.


5. Blijf in beweging

Langdurig in één houding zitten kan leiden tot diverse klachten aan het bewegingsapparaat. Daarbij zorgt langdurig zitten ervoor dat je weinig energie opwekt. Rust is roest, luidt een populair gezegde.

De Corona-maatregelen heeft een impact op ons allemaal. Mensen werken nu meer vanuit huis, kinderen gaan niet naar school, je kan niet meer naar de sportschool, naar een feestje of even lekker uit eten. Al met al zorgt het ervoor dat je veel minder beweegt.

Je kan dergelijke problemen tegengaan door frequent te bewegen. Creëer de gewoonte dat je meerdere malen per dag eventjes een blokje om gaat, een stukje fietst of een aantal oefeningen doet om je lichaam in beweging te houden. Je hoeft dus niet zozeer zware krachtoefeningen te doen of jezelf in allerlei moeilijke houdingen te wringen, zolang je maar beweegt. Het lichaam is immers gemaakt om te bewegen.


We hopen dat je door middel van deze 5 tips thuis lekker aan de slag kan blijven gaan. Houd al onze media in de gaten voor nog meer tips en home workouts. Stay strong, stay fit!

437 views