• fitscore

GOFIT-21 | 9 Effecten van Yoga op je gezondheid


1. Vergroot je flexibiliteit

Een van de meest bekende voordelen van Yoga is dat het je flexibiliteit vergroot. Door het regelmatig stretchen van de spieren worden je spieren flexibeler. Je lichaam wordt hierdoor beweeglijker en vitaler. De kans op blessures is hierdoor kleiner en er is meer ruimte in het lichaam. 2. Verbetert je lichaamshouding

Door onze manier van leven hebben we vaak een slechte lichaamshouding. We zitten veel en vaak ineengezakt. Dit is over het algemeen heel slecht voor onze lichaamshouding.

Yoga helpt je om je bewuster te worden van je lichaam en je lichaamshouding hiermee te verbeteren. 3. Betere slaaprust Als je een druk leven hebt is het soms lastig om de ‘uit-knop’ te vinden. Drukke dagen zorgen ervoor dat je gedachten in bed door blijven ratelen. Je komt moeilijker in slaap en de slaap die je krijgt is van mindere kwaliteit.

Yoga helpt je om je zintuigen en gedachten tot rust te brengen. Hierdoor kan je jezelf beter kalmeren en dingen loslaten. Dit helpt je om beter en dieper in slaap te komen.

4. Verbetert je zuurstofopname Een van de belangrijkste elementen van Yoga is de ademhaling. Door op een andere manier te ademen en de volledige capaciteit van je longen te benutten, neem je meer zuurstof op in je lichaam.


5. Verbetert je CO2 afscheiding Terwijl je lichaam zuurstof wilt opnemen, moet het CO2 weer afscheiden. CO2 is als het ware een afvalproduct van je lichaam en moet zo efficiënt mogelijk het lichaam uit kunnen komen.

Wanneer je bijvoorbeeld te snel adem haalt, hebben je longen niet genoeg tijd om zuurstof op te nemen en CO2 af te scheiden. Gevolg is dat er een te hoge CO2 waarde in je bloed aanwezig is.

Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan. De Yoga ademhaling helpt je om dit proces goed in balans te krijgen.


6. Helpt je met de basis van een gezonde levensstijl Vaak wil je gezonder gaan leven door direct ontzettend veel dingen tegelijk te veranderen. Sporten, dieet, Yoga, mediteren, vaker naar buiten etc.

Maar door zoveel tegelijk te willen, heb je vaak een gebrek aan focus waardoor je vaak terug zal vallen in je oude gewoontes.

Een van de redenen waarom Yoga gezond is, is onder andere omdat het je helpt om een basis te leggen voor andere gezonde gewoontes.

Je zal merken dat wanneer je focust op het doen van Yoga, dat andere gezonde gewoontes vaak al bijna automatisch zullen gaan, doordat je bewuster leeft.


7. Vermindert Stress Vaak worden Yoga en stress in een adem genoemd. Te veel stress is vaak een van de belangrijkste redenen waarom mensen beginnen met Yoga. En niet geheel onterecht, want yoga doet wonderen voor je stress niveau!


8. Maakt je rug sterker Veel mensen hebben te maken met fysieke klachten, waarbij rugklachten een van de belangrijkste is. Binnen de Yoga zijn er zes verschillende typen houdingen:

1. Vooroverbuigingen

2. Achteroverbuigingen

3. Extensies

4. Gedraaide houdingen

5. Inversies

6. Laterale houdingen

Al deze houdingen helpen stuk voor stuk op een bepaalde manier om je rug sterker, flexibeler en vitaler te maken.


9. Verbetert je focus Wanneer je ’s ochtends een yoga les doet, zal je merken dat je focus gedurende de dag veel beter is. Door zoveel mogelijk in het moment te zijn en bewust te ademen is je aandacht altijd in het hier en nu. Hierdoor dwaalt je aandacht niet vaak af maar ben je juist in staat om je te focussen op het ding waar je mee bezig bent. Start jouw dag daarom vandaag met deze heerlijke yogales. https://youtu.be/Bv9ooSZCvCo


47 views0 comments

Recent Posts

See All