Search
  • fitscore

Daily Strength Workout

Updated: Mar 30

In de periode van de Corona-maatregelen waarbij je geen toegang hebt tot ons sportcentrum, voelt het misschien lastig om aan je kracht- of spiergroei doelen te werken.

Om in deze periode zoveel mogelijk spiergroei en kracht te stimuleren, hebben de instructeurs van Healthclub Fitscore een trainingsplan ontwikkelt om deze periode te overbruggen! Luister naar de uitleg van Siebe en volg onze Daily Strength Workouts op facebook en op onze blog!


We plaatsen vijf dagen achter elkaar workouts met uitdagende lichaamsgewicht oefeningen en tempo's, waarna er twee dagen rust volgen, daarna weer vijf dagen workouts enz.


UITLEG TIME UNDER TENSION TRAINING

Time Under Tension (TUT) is een term die gebruikt wordt om de periode van spanning ofwel de lengte van een set te beschrijven. TUT is de meest onderschatte trainingsmethode voor het stimuleren van spiergroei en het onderhouden van spiermassa. Neem bijvoorbeeld een simpele squat met alleen lichaamsgewicht. Deze oefening is vele malen makkelijker wanneer je in 1 seconde omlaag en 1 seconde omhoog beweegt, dan wanneer je de fase naar beneden vertraagt met bijvoorbeeld 5 seconden. De vertraging in de beweging zorgt dat de spieren langer op spanning staan.


Het gaat erom dat je gedurende de 30-50 seconden constant spanning houdt in de spieren. De totale lengte van de spanning is belangrijk, maar voorkom dat je het grootste deel van die lengte op het makkelijkste deel van de oefening bent. Denk bijvoorbeeld aan de squat, blijf niet na iedere rep vijf seconden bovenin de ‘’lockout’’ staan maar zorg voor maximale spanning op je spieren! Wanneer je stopt om "adem" te halen is deze spanning weg. Als het voelt alsof je aan het rusten bent, dan ben je dat ook. Probeer voor het beste resultaat je te houden aan de aangegeven tempo's.


Hoe lees ik de nummers in TEMPO?

Je hebt 4 verschillende nummers in TEMPO training. Neem als voorbeeld TEMPO: 5-0-1-0, het eerste getal, 5, is de excentrische beweging, dus bijvoorbeeld in een squat is dat de beweging naar beneden. Het tweede getal is (0) welke een isometrische (statische) contractie aangeeft. In dit geval houden we dus NIET de beweging onderin de squat vast. Het derde nummer (1) is de concentrische beweging oftewel de opwaartse beweging in de squat. Het laatste nummer (0) geeft de rust in de uitgangspositie aan, in dit geval betekent het dat je gelijk weer moet doorgaan naar de volgende herhaling.


CHECK HIER DE WORKOUS:

DAY 6 & 7 REST DAY




224 views

Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl