• fitscore

Verhoog je weerstand!

Als je immuunsysteem verzwakt is, neemt je weerstand af en ben je vatbaarder voor virussen, bacteriën, schimmels en andere ongewenst indringers. De een heeft van nature een sterkere weerstand dan de ander, maar hoe verhoog je nou eigenlijk je weerstand om zo onder andere virussen te voorkomen? Wij hebben een paar tips voor je!


1. Blijf in beweging

Probeer genoeg te bewegen en ga ook regelmatig naar buiten. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat sporten een positieve invloed heeft op je weerstand. Sporten en bewegen is niet alleen heel goed voor je lichaam en je conditie, maar ook voor je hoofd. Sporten kan je helpen om je hoofd leeg te maken en het kan je helpen om met stress om te gaan. Als je je hoofd door het sporten hebt leeggemaakt slaap je vaak ook beter en ook dit is weer goed voor je weerstand. Ga nu echter niet veel te intensief sporten, want dat kan weer het tegenovergestelde effect hebben. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets in plaats van de auto en kom in je lunchpauze even een work-out doen.


2. Slaap genoeg

Probeer elke nacht 6 tot 8 uur slapen. In deze moderne wereld rennen we vaak van afspraak naar afspraak of gaan we nét iets te laat naar bed, terwijl de wekker gewoon weer vroeg afloopt. Voor een goede weerstand is voldoende rust heel belangrijk dus probeer voldoende te slapen en plan je dag soms iets minder druk in, vooral als je het gevoel hebt dat je weer wat meer tijd voor jezelf nodig hebt. Kom voor wat ontspanning bijvoorbeeld eens naar onze yogales.


3. Eet voldoende vezels en drink genoeg

De meeste mensen eten dagelijks te weinig vezels, terwijl ze je kunnen helpen met een hogere weerstand. Het voedingscentrum adviseert om 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Deze zitten vooral in volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten. Vezels zijn belangrijk voor het verhogen van je weerstand, omdat ze een essentiële voedingsbron voor de microbiotica in je darmen zijn. De microbiotica vechten tegen bacteriën die zich in je lichaam willen nestelen. Als je veel vezels eet, is het belangrijk om daarbij voldoende te drinken, anders kun je last krijgen van obstipatie. Drink daarom elke dag 1,5 à 2 liter water. Bovendien werkt je afweersysteem beter als je genoeg drinkt.



4. Was regelmatig je handen

Als er iets is dat we geleerd hebben tijdens de coronacrisis is het wel dat we vaak onze handen moeten wassen. Veel virussen en bacteriën worden via contact met de handen overgedragen. Zo zit je bijvoorbeeld vaak ongemerkt aan je neus, mond of ogen. Op deze manier kun je jezelf besmetten. Het is daarom erg belangrijk om vaak je handen te wassen. Je hoeft natuurlijk niet meteen door te slaan. Het is namelijk ook niet goed voor de verhoging van je weerstand om helemaal geen contact met micro-organismen te hebben. Zit je veel binnen? Gooi dan af en toe een raam open voor frisse lucht, zodat virusdeeltjes niet rond blijven hangen en je slijmvliezen niet uitdrogen. Dit vergroot namelijk de kans op een infectie.


5. Kleed je goed aan

Je immuunsysteem kan afzwakken door (extreme) afkoeling, waardoor je gevoeliger bent voor virussen. Zorg er daarom voor dat je niet te veel afkoelt als je buiten bent, doe na het sporten dus lekker een trui of jas aan. Draag op koude dagen handschoenen, een muts, een sjaal en dikke sokken. Draag ook schoenen die bestand zijn tegen de kou. Bedenk ‘s ochtends wat je planning is en kleed je daarop. Zit je lekker warm in je auto of moet je misschien wel op een (vertraagde) trein of bus wachten? Werk je buiten of zit je de hele dag op een fijn verwarmd kantoor? Houd er rekening mee!


Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips en kunnen we met zijn alle werken aan een betere weerstand, om zo virussen te voorkomen! Stay healthy!







140 views0 comments

Recent Posts

See All

Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl