Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl

Search
  • fitscore

Krachttraining bij afvallen

Updated: Jul 3, 2019

Waarom krachttraining helpt bij afvallen? Krachttraining is één van de beste, maar voor vele mensen, de meest onbekende manier om blijvend af te vallen. Met behulp van krachttraining is het mogelijk om veel calorieën te verbranden. Veel mensen denken dat cardiotraining effectiever is om calorieën te verbranden, maar deze gedachtegang is niet helemaal waar. Een beter alternatief om af te vallen is namelijk krachttraining.




Krachttraining om af te vallen

Veel mensen weten niet wat voor effect krachttraining heeft op het menselijk lichaam. Daarnaast kiezen de meeste mensen cardiotraining boven krachttraining in verband met het aantal calorieën. Dit is gedeeltelijk waar, maar gedeeltelijk ook weer niet. Bij krachttraining draait het namelijk grotendeels om het zogenaamde ‘afterburn-effect’. Het ‘Afterburn-effect’ klinkt als een moeilijke term, maar is eigenlijk niet meer dan de letterlijke vertaling ervan: bij krachttraining ga je verbranden ná de workout.


Hoe werkt dit Afterburn-effect? Bij krachtoefeningen ontstaan er kleine scheurtjes in je spierweefsel (en dat is goed!). Deze kleine scheurtjes moeten vervolgens weer hersteld en gevoed worden. Voor dit herstelproces heeft je lichaam energie nodig, waardoor je calorieën gaat verbranden. Je verbrandt in totaal dus meer dan alleen wat er tijdens de training gebeurt. Dit afterburn-effect resulteert in een net zo effectief of misschien nog effectiever resultaat dan cardiotraining.

Daarnaast heeft krachttraining nóg een ander groot voordeel ten opzichte van cardiotraining. Naast de korte termijn voordelen van krachttraining, biedt krachttraining ook lange termijn voordelen. Zo zal je verbranding op lange termijn altijd hoger zijn.


Waarom? Wanneer je voldoende traint, blijf je meer spierweefsel aanmaken. Spieren verbranden in rustfase (dus wanneer je thuis op de bank zit, of zelfs wanneer je slaapt) calorieën. Dus op de lange termijn is dit een groot voordeel. Belangrijk is wel dat je aan krachttraining blijft doen en niet na een paar sessies stopt.


Trainen vs. Eten

Je lichaam verbruikt meer en meer energie naarmate je gespierder wordt. In principe is het dus zo dat je meer kan eten zonder aan te komen. Of: blijf hetzelfde voedingspatroon aanhouden om af te vallen. De combinatie tussen krachttraining en een goed voedingspatroon is misschien wel het belangrijkste van het hele proces van afvallen. Je kunt nog zo veel krachttraining doen, maar als je daarnaast ongezond blijft eten, ga je nooit afvallen.

39 views