• fitscore

GOFIT-21 | DAY 1 - De kracht van een ochtendritueel


De ochtend, je houdt ervan of je vindt het een verschrikking. Toch kun jij jouw eigen ochtend zelf creëren. Er zijn veel goede tips om je drukke ochtend in goede banen te leiden en een rustige ochtend te hebben. Als je wakker wordt zet jij jouw koers uit voor de rest van de dag. Jouw keuzes in de ochtend hebben grote invloed met name op je weerstand. Juiste keuzes helpen je je weerstand te vergroten, daar waar slechtere keuzes juist tot vermindering en daardoor ziekte kunnen leiden. Een prettig en rustig begin is daarom de moeite waard. Laat je lichaam dus rustig op gang komen met de volgende tips.


1. Probeer niet te snoozen

Als je graag met een wekker wakker wordt, zorg dan in ieder geval dat deze niet gelijk naast je bed staat. Doordat je eerst op moet staan om de wekker uit te zetten, voorkom je dat je hard op de snooze-button slaat. Hoewel je misschien denkt dat je tien minuutjes extra kunt gebruiken, zorgt het er vooral voor dat je je dag begint met uitstellen. Snoozen kan ervoor zorgen dat je minder goed functioneert en mensen die veel snoozen zijn vaak moeier. Al die korte dutjes van negen minuten wegen namelijk niet op tegen een half uur extra slaap.



2. Begin de dag met een workout

Door te beginnen met een workout begin je je dag al goed. Ook al ben je de rest van de dag niet echt productief heb in de ochtend toch iets gedaan. Er is ook een grote kans dat je zin hebt om gezond te eten die dag. Daarnaast krijgt je metabolisme een enorme boost. Je verbrandt gedurende de dag namelijk meer calorieën wanneer je de dag begint met een workout. Je verbrandt in de ochtend meer vergeleken met eenzelfde training in de avond. Kies vooral iets wat bij je past, jouw favoriete les volgen, een rondje lopen, of yoga.


3. Ontbijt en drink goed

Terwijl je lag te slapen, was je lichaam druk bezig met van alles en nog wat. Een gezond en goed ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam en brein weer gevoed worden met voedingsstoffen die je ’s nachts verbruikt hebt. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je in de middag makkelijker van chips, koek en andere ongezonde tussendoortjes kan afblijven. Probeer de dag ook te beginnen met een groot glas water, om zo het verloren vocht weer aan te vullen.


4. Neem een koude douche

Het nemen van een koude douche traint je focus, stimuleert je bloedsomloop en brengt je energie op gang. Een koude douche verbetert je immuunsysteem en je bloedcirculatie. Verder verbetert het ook je lymfesysteem waardoor de afvalstoffen in je lichaam beter afgevoerd worden en maakt het je huid gezonder. Er zitten dus super veel voordelen aan het nemen van een koude douche! In het begin is het lastig, maar bouw het rustig. Start bijvoorbeeld 10 seconden met alleen je handen en voeten.


5. Visualisatie

Neem een paar minuten om te denken aan de dag die voor je ligt. Bedenk wat je wilt doen en wilt bereiken, grote kans dat dit ook gaat lukken. Je zou ook even kunnen mediteren of een paar yoga oefeningen kunnen doen.



Start niet met al deze tips tegelijkertijd. Kies er eentje waarmee je goed kunt opstarten en wanneer dat goed gaat, kan je een volgende toevoegen.

150 views0 comments

Recent Posts

See All