• fitscore

GOFIT-21 | DAY 5 - Waarom is vette vis gezond?

Vis hoort thuis in een gezond voedingspatroon: het zit boordevol voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam. De Gezondheidsraad raadt dan ook aan om minstens één keer per week (vette) vis te eten.


Het eten van vis heeft veel gezondheidsvoordelen.

De meeste vissen, schaal- en schelpdieren zijn rijk aan vitamine B12 en B6. Ze bevatten mineralen als jodium, fosfor en seleen. Kreeft bijvoorbeeld scoort daarnaast ook nog eens hoog op de vitamine B1-index, terwijl vette vis weer heel rijk is aan vitamine D, B2 en vitamine A.

Daarnaast bevat vis van nature eiwitten en gezonde vetten, stoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam. Zo is kabeljauw met zijn hoge aandeel van sporenelementen als fluor, selenium en jodium, goed voor de stofwisseling en het immuunsysteem. Maar waar te beginnen? Om je niet te overladen met informatie, lichten we drie voordelige voedingsstoffen uit om gezonde keuzes te maken:

Omega 3-vetzuren

In vis zit meer onverzadigd vet dan in vlees. Dit zijn de zogenoemde ‘goede vetten’ die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Hoeveel Omega-3 er in de vis zit, is afhankelijk van de soort.

Vette vissoorten zoals zalm, makreel en haring zijn rijk aan Omega-3, wat helpt in de bescherming tegen hart- en vaatziekten. Vis is 'vet' als er meer dan 5% vet inzit. Dit kan je checken op het etiket.

Omega-3 vetzuren zijn gevoelig voor oxidatie. Daarom is het aan te raden om te kiezen voor verse vis. Vermijd gefrituurde vis. Koop bij voorkeur vis met het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC). Deze vis is afkomstig van duurzame visserij. Het keurmerk vind je op de verpakking.


Vitamine D

Naast Omega-3 vind je in vette vis onder andere vitamine D. Je lichaam heeft deze voedingsstof nodig om je botten en tanden sterk te houden. Het is goed voor je weerstand en de werking van je spieren.

Eiwitten

Eiwitten zijn essentieel om je spierweefsel in stand te houden. Ze helpen om je bloeddruk te verlangen en je bloedvaten soepel te houden. Vis bevat ongeveer 20% eiwitten, afhankelijk van de soort.

Hoe vaak moet ik vis eten?

Het Voedingscentrum raadt aan om één keer per week vis te eten. Voor een optimale gezondheid is dit eigenlijk te weinig. Je zou eerder moeten denken aan zo’n vier keer per week. Dit advies heeft wel een keerzijde. Overbevissing zal leiden tot het verdwijnen van allerlei vissoorten. Het gevolg is dat het ecosysteem uit balans wordt gebracht met alle negatieve gevolgen van dien. Daarom is het vanuit het duurzaamheidsperspectief niet zo’n goed idee om met zijn allen zoveel vis te gaan eten. Twee keer per week vis eten is daarom misschien een betere optie.

24 views0 comments

Recent Posts

See All

Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl