Search
  • fitscore

CORONA KILO'S; hoe kom je er van af?

Tijdens de lockdown heb je de term ‘coronakilo’s’ vast een aantal keer gehoord. Terwijl we allemaal thuis zaten vanwege het virus, vlogen de kilo’s eraan. Ongeveer de helft van de Nederlanders zou zijn aangekomen tijdens deze periode en nu is het tijd om deze ‘coronakilo’s’ weer te verliezen. En dit kan, want we mogen gelukkig weer sporten.


NETFLIX & SNACKS

Tijdens onze intelligente lockdown bewogen we minder dan normaal, ging de tv net iets vaker aan voor een leuke film of serie en namen we net iets vaker een snack of een wijntje. Dit was ook veel makkelijker om te doen door het vele thuiswerken. Er is wel veel gewandeld en gefietst, maar dit is toch anders dan sporten bij de sportschool. Het minder bewegen en een ongezonder voedingspatroon zijn belangrijke factoren die meespelen bij het aankomen in gewicht. Best logisch dus dat de term ‘Corona kilo’s’ om onze oren vliegt.

KOM WEER IN RITME

Nu we steeds meer mogen en het leven weer iets normaler lijkt te worden, is het belangrijk ons oude ritme weer op te pakken. Landelijk fitnessmanager Wouter geeft vijf tips om de coronakilo’s te verliezen:


1. MEER BEWEGEN

Dit is natuurlijk een open deur, maar wel erg belangrijk als je kilo’s wilt kwijtraken. Wanneer je meer gaat bewegen dan je de afgelopen tijd hebt gedaan, zal je calorieverbranding al omhoog gaan. Dit geldt zelfs voor wandelen. Als je elke dag een groter ommetje maakt, vergroot je namelijk je bewegingsmoment per dag. Pak ook de fiets in plaats van de auto als je een kleine boodschap doet en begin rustig aan weer in de sportschool met trainen.


2. WEET WAT JE EET

Voeding is ontzettend belangrijk als je wilt afvallen. Je kunt nog zoveel sporten, maar als je je voeding niet aanpast zul je weinig resultaat zien. Eet dus zoveel mogelijk gezond en pas je porties aan. Houd eventueel een eetdagboek bij, zodat je je bewust wordt van wat je eet op een dag. Zorg ervoor dat je weet wat je op een dag binnen moet krijgen om gezond af te vallen. Door meer beweging en wat minder - en gezonder - te eten, zul je gaan afvallen.


3. HAAL HET NIET IN HUIS

Haal geen zoete en vette snacks in huis. Verzin ook geen excuses zoals: het is voor de kinderen of voor visite die langskomt. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten. De stap om naar de winkel of het tankstation te rijden wanneer je trek krijgt is veel groter dan dat het binnen handbereik in je keukenkastje ligt. Haal in plaats daarvan een vervangende ‘healthy’ snack, zoals rauwkost, noten of een bakje magere kwark. Ook voor kinderen (en visite) een veel gezonder alternatief!

4. HOU JE VORDERINGEN BIJ

Niets is zo motiverend als resultaat zien. Hou daarom je vorderingen bij. Dit kun je doen door regelmatig een foto te maken voor de spiegel. Of natuurlijk door op de weegschaal te staan of je vetpercentage te laten meten. Dit kun je vervolgens bijhouden waardoor je je vorderingen ziet. Zorg wel dat je een realistische doelstelling stelt voor jezelf, met kleine tussentijdse mijlpalen die je wilt behalen. Het werkt namelijk juist demotiverend wanneer je merkt dat je doel onhaalbaar is, hoe goed je je best ook doet. Een fitcoach of personal trainer kan je helpen bij het stellen van realistische doelen die passen bij jouw lichaam en situatie.

5. DOE HET NIET ALLEEN

Samen is altijd beter dan alleen. Zo kun je elkaar motiveren en helpen. Betrek je gezin of vrienden bij jouw doelstelling. Maak het leuk om samen gezond te eten. Zoek een sportmaatje om samen te wandelen of te trainen in de sportschool. Heb je geen trainingsmaatje? Kies dan voor een groepsles zoals BODYPUMP, SPINNING of CrossFit.


Wil je een extra stok achter de deur of heb je meer hulp nodig bij het afvallen? Maak dan een afspraak met een van onze BenFit coaches. Het BenFit programma geeft je een wekelijks voedingsadvies, inclusief boodschappenlijst, individueel afgestemd op jouw lichaam en situatie. Daarnaast elke week een afspraak met weegmoment met je coach en aangepast trainingsschema op jouw wensen (inclusief de 4E-apparaten). 

Nu de BenFit actie voor 8 weken: leden € 79,95 niet-leden € 119,95.

98 views

Healthclub Fitscore

Edisonweg 38

3291 CK Strijen

Tel. 078 674 5666

healthclub@fitscore.nl